Kronika

1950: rynki światowe - jakość nie zna granic

Niemcy z ogromnym entuzjazmem pracowały nad cudem gospodarczym,a już na początku lat pięćdziesiątych mogły zaoferować produkty o wysokiej jakości. Pojawiła się wówczas marka „Made in Germany”. Także STILL należał do przedsiębiorstw, których produkty wzbudzały zainteresowanie na świecie. Przede wszystkim nowe technologicznie wózki umożliwiły wejście na rynki eksportowe. Angielscy okupanci byli pierwszymi, którzy złożyli w firmie STILL duże zlecenie. W 1950 r. zamówili 60 elektrycznych wózków ciężarowych EWL 1500.

Transakcje z zagranicą należały w przedsiębiorstwie STILL do tradycji firmowej. Już w 1924 r., tylko cztery lata od założenia firmy, STILL wystawiał swoje prądnice i silniki elektryczne na Lipskich Targach Eksportowych. Sieć elektryczna nie była wówczas zbyt gęsta i z tego względu położone na uboczu plantacje w krajach tropikalnych potrzebowały własnych instalacji generatorowych. STILL dostarczał swoje produkty do wszystkich zakątków świata.

Dążenie do otwarcia się na rynki światowe pozostało do dzisiaj ważnym aspektem w działalności firmy. W 1951 r. STILL zaprezentował swoje produkty na targach w Kopenhadze i najprawdopodobniej dzięki temu uzyskał w opinii publicznej miano przedsiębiorstwa kosmopolitycznego. Jeszcze w tym samym roku prasa hamburska zatytułowała swój duży artykuł prasowy nagłówkiem „STILL na całym świecie”.

Korzystnym dla interesów eksportowych okazały się zlecenia z Niemieckich Kolei Państwowych. Jako pierwsze rozpoczęły one eksploatację wózków elektrycznych i wysokiego podnoszenia firmy STILL (1949r.) i przyczyniły się do szybszego podjęcia decyzji o wyposażeniu innych kolei w nowe pojazdy firmy STILL . Początek dały w 1954 r. Włoskie Koleje, wkrótce dołączyły do nich koleje państw Beneluksu, a w 1959 r. wpłynęło nawet zamówienie z Kolei Japońskich. Duże zlecenia eksportowe miały dla firmy STILL dwojakie znaczenie – po pierwsze oznaczały uzdrowienie i nowy rozkwit po ciężkich latach czterdziestych, a po drugie nowa gałąź produkcyjna „Pojazdy” wytyczyła przyszłościowy kierunek rozwoju. Już w 1954 r. wysunęła się ona na pierwsze miejsce przed maszyny elektryczne stanowiące do tej pory główny produkt STILL-a .