Kronika

1930: ludzie i maszyny

Są ludzie, którzy czynią przedsiębiorstwo silnym. Także lata trzydzieste stały pod znakiem rozwoju. Instalacje prądnicowe firmy STILL wyrobiły sobie markę. Pierwsza prądnica Matador dostarczała tylko 0,5 kW. W międzyczasie powstał z niej typoszereg do 1,5 kW.

Teraz, w 1933 r. wytwarza się prądnice do 10 kW. Nie koniec na tym, rok później rozpoczęła się produkcja pierwszych instalacji mobilnych, od 1935 r. stały się one stałą częścią składową programu sprzedaży. STILL produkował maszyny o wysokiej jakości, na które było zapotrzebowanie i utrafił tym samym w gusta klientów. Jednakże nie tylko to było powodem ciągłego wzrostu. tak samo ważni byli (i są) pracownicy, ich zapał oraz bogactwo pomysłów.


Hans Still, założyciel firmy, był świadomy tego faktu. Pracownicy byli dla niego czymś więcej niż tylko współczynnikami produkcji, byli oni aktywnymi współtwórcami sukcesu.

Zgodnie z tym poglądem dbanie i wspieranie wspólnoty zakładowej stało się stałą tradycją. Już w 1934 r. miały miejsce pierwsze wycieczki zakładowe i wspólne świętowanie w święta Bożego Narodzenia. Dalsze nowości nastąpiły w kolejnych latach – w 1935 r. nagrodzono premiami propozycje ulepszeń pochodzące z kręgu załogi. Dodatkowo zorganizowano zakładową służbę sanitarną i zatrudniono lekarza zakładowego. Trzy lata później utworzyły się pierwsze zakładowe grupy sportowe, które do dzisiaj pozostały ulubioną częścią aktywności w zakładzie.

To, że zadowoleni i wykwalifikowani pracownicy byli dla przedsiębiorstwa podstawą sukcesu w biznesie, okazało się także w latach późniejszych. Hans Still założył w 1940 r. firmę „Nothilfe Hans Still e.V.“, która wypłacała regularnie duże sumy dla współpracowników, a dzisiaj zgodnie z jej tradycją wypłaca się rentę zakładową. W 1941 r. utworzono bibliotekę zakładową, a od 1943 r. budowano własne mieszkania zakładowe. Do głównych punktów wspierania pracowników należało także kształcenie uczniów. Dzięki utworzonym we własnym zakresie warsztatom uczniowskim firma STILL wczoraj, jak i również dziś daje podstawy do wysokiego stopnia wykształcenia załogi.