STILL RX60 60-80 – wózek elektryczny do najcięższych zadań

W odpowiedzi na zaostrzenie norm emisji spalin dla wózków z silnikami wysokoprężnymi, firma STILL wprowadziła na rynek RX 60 60-80 – elektryczną, ekologiczną maszynę zdolną przewozić ładunki o wadze do 8 ton.

Wózki o podwyższonym udźwigu są szczególnie przydatne tam, gdzie czas przeładunku musi być wyjątkowo krótki. Są chętnie używane w przemyśle papierniczym, w produkcji napojów, budowie maszyn czy urządzeń wielkogabarytowych. Funkcjonujące w tych branżach przedsiębiorstwa nie miały dotychczas alternatywy dla zastosowania wózków spalinowych. Aż do teraz.

Silny jak Diesel
Nowy wózek serii RX 60 jest dostępny w wersjach z udźwigiem nominalnym równym 6, 7 i 8 ton. Został wyposażony w mocny i energooszczędny dwusilnikowy napęd na przednie koła (2 x 10,5 kW). Dzięki temu ma bardzo dobre parametry przyspieszenia i osiąga maksymalną prędkość równą 17 km/h. Podnośnik RX 60 działa w oparciu o dwa potężne silniki o mocy 21 kW i bardzo precyzyjny układ hydrauliczny, umożliwiające dźwiganie ciężarów z szybkością dochodzącą do 0,48 m/s.

Najbardziej kompaktowy w klasie
Ponadprzeciętne możliwości przeładunkowe RX 60 60-80 idą w parze z niewielkimi rozmiarami. W wersji z pojedynczymi kołami, wózek ma 3500 mm długości i 1680 mm szerokości. Szerokość wariantu z podwójnymi kołami nie przekracza 2000 mm. Promień skrętu wynosi zaledwie 3 metry, dzięki czemu urządzenie może z powodzeniem pracować nawet w alejkach roboczych węższych niż 5 metrów.

Nade wszystko oszczędny
Tak jak wszystkie pojazdy linii RX 60, najnowszy model jest standardowo wyposażony w program optymalizacji zużycia energii Blue-Q. System pozwala zmniejszyć zużycie prądu nawet o 10% bez ujemnego wpływu na wydajność. Kolejnym rozwiązaniem, dającym duże oszczędności, jest napęd pozwalający na odzyskiwanie energii kinetycznej z hamowania. Dzięki zastosowanym technologiom, koszty eksploatacji nowego RX 60 są dużo niższe w porównaniu do wózków z napędem diesla lub LPG w tej samej klasie.

Projektując wózek, zadbano również o minimalizację przestojów i wydłużenie okresów między serwisowaniami. Maszyna wykorzystuje elektryczny system hamowania minimalizujący mechaniczne zużycie komponentów. Doskonale wyliczona geometria układu kierowniczego zapewnia niskie zużycie opon. Akumulator o pojemności 1240 Ah pozwala na długą pracę bez konieczności ładowania baterii. Gdy się ona rozładuje, dzięki umiejscowieniu luku z boku, można ją łatwo wymienić - wystarczy wózek czołowy. Takie rozwiązanie umożliwia całodobową pracę maszyny w systemie wielozmianowym.

Wysokie osiągi, ponadprzeciętne tempo pracy, szereg rozwiązań pozwalających przyspieszyć przeładunek i niewielkie rozmiary sprawiają, że RX 60-60/80 jest idealnym, wszechstronnym pojazdem do obsługi ciężkich ładunków. Sprawdza się zarówno w wąskich alejkach hal produkcyjnych, jak i na świeżym powietrzu – przy obsłudze samochodów ciężarowych. Ze względu na zerową emisję spalin, niskie zużycie energii i usprawnienia eliminujące przestoje, warto polecić go wszystkim przedsiębiorstwom, które myślą o inwestycjach w perspektywie długoterminowych oszczędności.